Veel mensen om mij heen weten dat ik naast mijn normale baan een kledingmerk run (en daarnaast nog enkele andere webshops). Daarbij krijg ik regelmatig de opmerking dat mensen dat knap vinden en ze vragen zich af hoe ik dat doe. Nou ik kan je vertellen. Dat is helemaal niet moeilijk en je kan zelfs zonder kosten starten. Als ik het kan, dan kan jij het ook. ECHT.

Zo start je jouw kledinglijn zonder kosten, in het kort.

  1. Bepaald een duidelijke en specifieke doelgroep. Ga bijvoorbeeld niet voor sporters, maar kies voor cricket liefhebbers. Kies een doelgroep die je echt kent en waar je zelf ook in zit. Op die manier kan je het beste content maken en blijft je motivatie gedurende het opzetten van jouw kledinglijn zonder kosten op pijl.
  2. Ontwerp (zelf) een logo voor jouw merk
  3. Maak een account bij een online kleding drukkerij met gratis webshop. Wij adviseren SpreadShirt als ALL-IN oplossing en Printful als beste oplossing, maar dan moet je nog wel een eigen shop opzetten. Dat kan dan ook weer gratis met bijvoorbeeld Shopify.
  4. Maak unieke ontwerpen voor jouw kleding of merchandise
  5. Promoot jouw kleding via social media en vrienden/kennissen

Een kledinglijn starten zonder kosten is mogelijk!

Ik ben begonnen met ondernemen toen ik 17 jaar was, ik kan je vertellen dat ik toen met mijn AlbertHeijn bijbaan niet genoeg verdiende om te investeren in mooie tools of software. Het internete biedt zoveel mogelijkheden om gratis een start te maken en je eerst euro’s te verdienen, dat was vroeger ondenkbaar maar tegenwoordig heel normaal. Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Jacko Meijaard, die verdiend zijn geld dankzij het internet en is begonnen van achter zijn laptop zonder geld of middelen.

Kies een onderwerp wat bij je past

Het starten van je eigen kledinglijn is een grote klus, of je nou begint met een volledig eigen productielijn of start met print-on-demand zonder kosten. In alle gevallen is het noodzakelijk om veel tijd en energie in je kledinglijn te stoppen om het een succes te maken. Een site opzetten is slechts een van de eerste stappen. Het vermarkten is nog veel belangrijker en dit wordt wordt vaak onderschat.

Aan de start van jouw eigen kledinglijn ben je natuurlijk nog razend enthousiast, dit enthousiasme zal pieken en dallen kennen. Het is echter super belangrijk om consistent bezig te blijven. Als je een onderwerp kiest waar jij alles van weet en waar je echt blij van wordt is het makkelijker om keihard te blijven werken aan jouw kledinglijn.

Bepaal een doelgroep voor jouw kledinglijn

Naast een onderwerp dat jij leuk vindt is het ook belangrijk om een onderwerp te kiezen met een specifieke doelgroep, daarnaast wil je jouw kledinglijn natuurlijk zo lang mogelijk succesvol maken/houden. Kies daarom ook een onderwerp wat tijdloos is of denk in elk geval na over de houdbaarheid.

Wees heel duidelijk voor wie jouw kledinglijn bedoeld is. Kies een niche om te starten, je kan dit later altijd nog uitbreiden. Om een succesvolle start te kunnen maken is het echter van cruciaal belang om een solide basis van fans op te bouwen die zich helemaal kunnen identificeren met jouw merk en dit ook graag met/voor jou gaan delen.

Denk breder dan je logo en producten. Het neerzetten van een tof merk is meer dan jouw logo, kleuren en producten. Op je website en social media zijn foto’s, kleuren , tinten en lettertypen van grote impact op het gevoel dat gebruikers krijgen bij jouw merk. Zorg er dus voor dat jouw doelgroep echt wordt aangesproken.

Bedenk een naam en ontwerp een logo en huisstijl

Jouw naam/logo moet een visuele weergave zijn van je merk. Dat kan met teksten, vormen en kleuren. Het logo van de groenteboer kan een heel duidelijk logo zijn met een tomaat als icoon. Voor een kledingmerk ligt dat toch anders. Daar staat jouw logo voor een levensstijl, een hobby, een manier van denken, etc. Jouw logo krijgt die waarde door het verhaal wat daarbij hoort en de marketing en social uitingen die mensen te zien krijgen. Denk eens aan het icoon van Nike of Adidas. Zegt dat meteen iets over het merk als je de mooie reclames, social media uitingen en spreuken weg denkt? Nee. Het logo krijgt betekenis in combinatie met wat daaromheen gebeurt en wat je ermee associeert.

Een logo wat alleen uit letters bestaand kan al genoeg zijn voor jouw merk. Een korte maar krachtige naam kan voldoende zijn om jouw merk goed te onthouden. Mijn mening is dat een combinatie van beide het verschil maakt, een logo met een uniek beeldmerk en een pakkende naam.

Daarmee bedoel ik dat je merk een naam krijgt die niet te lang is en maximaal uit 1 of 2 woorden bestaat. Het verschil tussen “De Groenteboer uit Sappemeer” en “De Boer” bijvoorbeeld.

Inspiratie voor het bedenken van een naam

  • Een onderdeel of product wat gebruikt wordt binnen jouw onderwerp. Voor duikers bijvoorbeeld: Flipper, SNORK.

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld Philips, RUM

Bouw jouw kleding webshop

Jouw website of shop opzetten is super easy! Hiervoor adviseren wij 2 opties.

  1. Printful – Zelf nog integreren met jouw webshop. (Onze favoriet qua levering en kwaliteit)
  2. Spreadshirt – Alles gemakkelijk vanaf 1 plek regelen met gratis webshop inbegrepen.

Ontwerp jouw eerste t-shirt & hoodie

Ontwerp jouw eerste producten, begin met een t-shirt en hoodie en promoot deze op sociale media bij vrienden en familie en breidt je netwerk langzaam uit. Ontwerp kan bij Printful en Spreadshirt zelf, maar ik zou je aanraden om goed te beginnen door je eerste ontwerp professioneel op te laten maken met bijvoorbeeld Adobe Illustrator. Dit kan je zelf doen of je kan iemand inhuren via bijvoorbeeld Fiverr (al vanaf 5 dollar).

  • Zelf (snel) leren om te designen in professionele software? Hier is een cursus Illustrator die we aanbevelen.
  • Fiverr is een online marktplaats waar je allerlei diensten kan afnemen tegen zeer lage kosten, een mooie plek om je eerste designs te laten maken.

Vragen of aanvullingen?

Heb je vragen of aanvullingen? Laat het mij weten, dan vul ik dit blog heel graag voor je aan 🙂